‘Bouwend Nederland Zwolle e.o.’ helpt jongeren Belarus.

Enige tijd geleden schoot de bouwersorganisatie ‘Bouwend Nederland Zwolle e.o.’ een technische school in Stolin, Wit-Rusland, te hulp. De organisatie financierde maar liefst 35 eersteklas leerlingensets bouwgereedschap.

Een schot in de roos, want de school had een chronisch gebrek aan dergelijk goed gereedschap!
Via Stichting Toekomst werden de sets aan de Beroepsschool in Stolin ter hand gesteld. Docenten en leerlingen waren blij verrast en de eerste ‘bouw-werkstukken’ zijn al door de leerlingen vervaardigd. Stichting Toekomst ziet toe op een goed gebruik van de sets.

Bouwend Nederland is een vereniging van kleine, middelgrote en grote werkgevers in de bouw- en de infrasector. De vereniging, in 2004 ontstaan uit een fusie tussen een aantal bouworganisaties, heeft als doel de bouw- en infrabranche beter te profileren. Ook streeft ze naar een passende maatschappelijke erkenning voor de economisch en sociaal belangrijke bouwsector. Kerntaken zijn o.a. belangenbehartiging en brancheontwikkeling, maar daarnaast draaien de bouwers van Bouwend Nederland hun hand niet om voor een spontane hulpactie. In een mum van tijd was de financiële inzameling een feit en werden de gereedschapsets door de bouwers gesponsord.
De bouwers waren één en al oor voor de Wit-Russische situatie. De heer Nagelhout schilderde de ligging van Wit Rusland en de omgeving van Stolin. Hij toonde ook een kaart waarop het enorme stralingsgebied in de omgeving van de kerncentrale te Tsjernobyl was te zien. Verder liet hij foto’s zien van de school en van het praktijklokaal met het (zeer gebrekkige) “machinepark”.

Ook de praktijkleraar met zijn assistent, het uitgestalde gereedschap en het inspectiebezoek van Stichting Toekomst aan de school werden getoond. Tenslotte onthulde Nagelhout enkele actuele ontwikkelingen, zoals het contract dat de school nu is aangegaan met Stichting Tsjernobyl-Gehandicapten Hattem. De Stichting heeft plannen voor de renovatie/inrichting van een kunderdagverblijf voor gehandicapten, een unicum in Belarus. In de overeenkomst is afgesproken dat de Stichting de materiaalkosten (hout ed.) voor de school betaalt en dat de school vervolgens voor de Stichting kozijnen, meubilair en dergelijke zal maken. Hierbij komt het gesponsorde gereedschap vast uitstekend van pas!
Bouwend Nederland Zwolle e.o. … bedankt!