Verslag werkbezoek aan Belarus 3 – weer materialen voor scholen

Opnieuw materialen voor scholen Belarus.
'Stichting Toekomst, Jeugdopbouw in Belarus' brengt regelmatig - samen met 'Stichting Tsjernobyl-Gehandicapten Hattem' (www.sttgh.nl) - werkbezoeken aan de regio Stolin, in het zuiden van Belarus. Economisch gezien heeft de regio het moeilijk. Veel inwoners, die het toch al nooit breed hadden, komen nu extra in de problemen. Banken hebben te weinig geld en in winkels zie je weer lege schappen. Belarus worstelt met de economische crisis en met hyperinflatie, kosten voor levensonderhoud stijgen met de dag. De zwakken krijgen de hardste klappen. Een serie korte impressies, hier deel 3, het slot

Onlangs is opnieuw een bezoek gebracht aan Belarus door een mini-delegatie van Stichting Toekomst. Scholen in Belarus hebben een grote behoefte aan goede materialen. Door de huidige economische tegenwind is de situatie alleen maar verergerd. Vandaar dat Stichting Toekomst besloot - eerder dan gepland - nogmaals een pakket schoolmaterialen bij de verschillende scholen in het werkgebied af te geven. De stichting kan dit doen dankzij een actie op Hogeschool Windesheim te Zwolle waarbij ruim duizend euro bijeen gebracht werd. Het geschonken bedrag zal in zijn geheel besteed worden aan goederen voor de scholen in het zuiden van Belarus. Voor het voorjaar 2013 is er nog ongeveer de helft van het totaalbedrag beschikbaar om nogmaals een of twee hulpacties te verzorgen.
Stichting Toekomst werkt dankzij bijdragen van donateurs en andere begunstigers rustig verder aan haar doelstelling, het helpen van jongeren in dit stukje ‘vergeten’ Belarus. Heel noodzakelijke hulp, zo blijkt iedere keer uit wat we ter plaatse zien en ook uit de reacties die we krijgen vanuit de scholen. Zij en de scholieren zijn de goede gevers achter Stichting Toekomst dankbaar!

Op de foto: de partij goederen met onder meer schriften, pennen en krijt voor School Nr 2 in Recitsia.