Nieuw project: Inrichting gezondheidscentrum.

School Nummer 2 te Stolin is een ambitieuze school, waar de directie en docenten zich volledig inzetten voor hun leerlingen.
De directie van de school, waar in oktober 2005 met behulp van Stichting Toekomst (Cordaid en het NCDO) succesvol een nieuw computerlokaal is gerealiseerd, heeft een nieuw projectplan geschreven. Het betreft nu een aanvraag voor de inrichting van een gezondheidscentrum.

De school heeft recent de sportzaal wel een opknapbeurt kunnen geven. Sneeuw en regen kunnen - nu o.a. de glazen dakkoepels zijn hersteld - geen toegang meer krijgen tot het gymnastieklokaal. De enorme vochtplekken, de vele schimmels zijn verwijderd en de vloer is vernieuwd. Maar helaas moeten de docenten en leerlingen zich nog steeds behelpen met zeer weinig en ondeugdelijk materiaal.

Tsjernobylgebied
Stolin ligt in het nog steeds door straling besmette Tsjernobylgebied, een 'vergeten' stukje Belarus. Een gezond en goed getraind lichaam is zeker hier iets om heel zuinig op te zijn.
Eťn van de educatieve doelen van School Nummer 2 is het grootbrengen van gezonde kinderen die een plek kunnen krijgen in deze maatschappij, die hen zo hard nodig heeft.
Ongeveer 30% van de leerlingen heeft speciale fysieke training nodig buiten normale gymnastieklessen om. In het stralingsgebied van de al 21 jaar geleden ontplofte kerncentrale van Tsjernobyl komen veel aandoeningen voor die op het normale functioneren van leerlingen dagelijks hun invloed hebben. Kenners spreken dan over schildklierproblemen, zenuwaandoeningen, psychoses, aantasting van bloed- en ademhalings- en spijsverteringssystemen; aantasting van het urinesysteem, concentratieproblemen en vermoeidheid.

Gezondheid is de grootste rijkdom!
De directrice van de school, Nina Koelsha, heeft hier een uitgesproken mening over. Ze zegt: "dat de kinderen hoogstaand onderwijs krijgen is natuurlijk heel belangrijk voor hun toekomst. Daar werken we ook hard voor. Maar een goede gezondheid is voor onze kinderen hun grootste rijkdom!".
Het is de bedoeling dat, naast de scholieren, ook volwassenen en gehandicapten gestimuleerd worden om na schooltijd gebruik te gaan maken van de sportmogelijkheden die de school dan in het gezondheidscentrum kan aanbieden. Er wordt gedacht aan verschillende buitenschoolse sportactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het samenwerken met het ziekenhuis en met gezondheidsgroepen voor ouders van gehandicapte kinderen als gevolg van de ramp met de kerncentrale van Tsjernobyl.

Voor de inrichting van het gezondheidscentrum is Stichting Toekomst nu nog op zoek naar personen en bedrijven die met een financiŽle bijdrage willen meehelpen dit project te realiseren.

Nina Koelsha.