Hulpgoederen voor scholen op transport naar Belarus!

Afgelopen week is een afgeladen goederentransport vertrokken naar Stolin.
Het transport, een gezamenlijke onderneming van 'Stichting Toekomst, Jeugdopbouw in Belarus' samen met 'Stichting Tsjernobyl-Gehandicapten Hattem', zal naar verwachting de komende week aankomen in Stolin. Nadat aan alle douane-formaliteiten is voldaan zullen de goederen binnenkort worden vrijgegeven.

Naast hulpgoederen van St TGH (www.sttgh.nl) voor gehandicapten in het Tsjernobylgebied bevat het transport vele goederen waarop scholen in Wit-Rusland met smart zitten te wachten. Wie een Wit-Russische school bezoekt valt direct de vaak haveloze staat van gebouw en inventaris op. Er is dringend behoefte aan de meest basale zaken zoals pennen, papier en krijt. Maar ook tafeltjes, stoeltjes en schoolborden zijn vaak in bedroevende staat.

.

Wat is het dan geweldig dat scholen in Nederland, die op dit moment op grote schaal overgaan op digitale borden, de vrijkomende (zwarte of groene)'krijtborden' vrijgeven voor hergebruik op scholen in Belarus. Zo ontving Stichting Toekomst schoolborden van scholen uit Hattem (Van Heemstraschool, Jan Jasperschool en De Zaaier) en uit Genemuiden (Johannes Calvijnschool). Stichting Toekomst is benieuwd hoe deze 'pilot' verloopt, want ook het opnieuw monteren in Belarus gaat nog wel een klus worden. Wanneer alles naar wens verloopt zal in de toekomst vaker behoefte zijn aan schoolborden.
Op zaterdag 31 oktober werd de laatste hand gelegd aan dit transport voor Wit-Rusland. Het transport bestaat naast de al genoemde zaken uit diverse andere hulpgoederen zoals computersets (beschikbaar gesteld door Countus en Deltion College Zwolle), maar ook microscopen (Guido de Brés Amersfoort), schoolmappen en diverse sportmaterialen en sporttenues.

Met vereende krachten werden de gereedstaande goederen in de vrachtwagen geplaatst.
In het begin van de middag kon chauffeur Wasily uit Brest met een bomvolle oplegger vertrekken richting Belarus.
Scholen, bedrijven en particulieren, kortom alle goede gevers: hartelijk dank!