Verslag werkbezoek - Kansen voor scholieren in Belarus!

'Stichting Toekomst, Jeugdopbouw in Belarus' heeft onlangs Ė samen met 'Stichting Tsjernobyl-Gehandicapten Hattem' (www.sttgh.nl) - een werkbezoek gebracht aan Belarus. Inmiddels is St Toekomst al vele jaren actief in kleine plaatsjes als Terebeshov en Recitsia in het zuiden van Belarus, in de regio Stolin, een radioactief gebied, op slechts 150 km afstand van de in april 1986 ontplofte kerncentrale van Tsjernobyl.
De stichting kijkt met tevredenheid terug op het laatste bezoek: met kleine stappen wordt er daadwerkelijk vooruitgang geboekt op het terrein van het onderwijs in deze regio.

Stichting Toekomst, Jeugdopbouw in Belarus, heeft kunnen constateren dat het eerder gerealiseerde computerlokaal en de fitnessruimte in School Nummer 2 in Stolin volledig volgens de doelstellingen gebruikt worden.
Jonge mensen, gehandicapten, revaliderende patiŽnten van het plaatselijke ziekenhuis en volwassenen maken volop gebruik van de geboden mogelijkheden. Deze projecten hebben een prachtige plek gekregen in de samenleving. Bij het bezoek aan School Nummer 2 werd St Toekomst opgewacht door leerlingen met blijde gezichten en stralende ogen.

.

Bovendien werd de delegatie verrast met een traditioneel Wit-Russisch mini-optreden door docenten en leerlingen van deze school, met veel dans en muziek van hoog niveau.

.

Maar in contrast hiermee trof St Toekomst in een dorp 50 km verderop een school waar scheuren in de muren en plafonds zichtbaar waren, een sterk verouderd schoolgebouw met minimale leermaterialen. Alsof de tijd jaren heeft stil gestaan.

.

De komende tijd zal St Toekomst proberen in een aantal van de meest noodzakelijke behoeften van deze school te voorzien: papier en pennen, schoolmeubilair en schoolborden. Deels ontvangt St Toekomst deze materialen in natura; zo heeft St Toekomst al schooltafels en schoolborden van de Van Heemstraschool in Hattem toegezegd gekregen en zullen binnenkort schoolborden van een school uit Genemuiden vrijkomen voor transport naar Wit-Rusland.
Daarnaast zal St Toekomst materialen inkopen, bij voorkeur in Wit-Rusland zelf Ė zo dragen we ook ons steentje bij aan de Wit-Russische lokale economie. FinanciŽle bijdragen om dit te kunnen realiseren zijn van harte welkom! Het werkbezoek aan Belarus is mee tot stand gekomen met behulp van garage Broekhuis te Harderwijk, waardoor de Nederlandse vertegenwoordiging over een ruime auto kon beschikken.