SUCCESVOL WERKBEZOEK STICHTING TOEKOMST AAN BELARUS.

Al meerdere jaren helpt Stichting Toekomst scholen in het getroffen Tsjernobylgebied in de regio Stolin in het zuiden van Belarus. Van eind april tot begin mei is Stichting Toekomst samen met Stichting Tsjernobyl-Gehandicapten Hattem op werkbezoek geweest. De twee Hattemer stichtingen hebben een druk programma afgewerkt.

Stichting Toekomst, Jeugdopbouw in Belarus bezocht een aantal scholen en heeft kunnen constateren dat eerder verleende hulp (o.a. een compleet ingericht computerlokaal en een > dito fitnessruimte) "in goede staat is en wat belangrijker is ook goed wordt gebruikt", aldus Klaas de Jong, secretaris van de stichting.

Recent werd Stichting Toekomst ondersteund door een groep jongeren die in Hattem in januari 2013 een LAN Party organiseerden. Van de 500 opbrengst is nu voor de helft enkele dozen hulpmaterialen ingekocht en meegenomen. Ook de al eerder ontvangen ondersteuning van medewerkers van Hogeschool Windesheim te Zwolle (opbrengst kaartenverkoopactie) is verzilverd. In totaal kon zo voor bijna 600 euro schoolmaterialen worden ingekocht en over een aantal Wit-Russische scholen verdeeld. Het betreft hier een flinke hoeveelheid pennen, krijt, schriften, kleurboeken voor de kleinsten, potloden en veel andere goederen. Op scholen in Wit-Rusland is aan goed schoolmateriaal een chronisch gebrek.
De schoolgoederen werden met blijde gezichten ontvangen.

Stichting Toekomst heeft in enkele jaren geleden een fantastische uitwisseling georganiseerd, waarbij scholieren uit Wit-Rusland een bezoek brachten aan een Nederlandse school. Tijdens het bezoek is gesproken over een vervolg hierop, mogelijk in 2014. Ook liggen in de opslag van de stichting nog diverse goederen te wachten op transport, waaronder schoolmeubilair en speelgoed. Dit zal later dit jaar in een transport naar Wit-Rusland worden vervoerd.
In een volgend bericht meer over deze activiteiten.

De reis naar Belarus is mede mogelijk gemaakt door de Broekhuis Autogroep Harderwijk.

Er staat op youtube een filmpje van dankbare zingende Russische kinderen, kijk maar hier.