Intensivering van de noodzakelijke materiële hulp

Leerlingen bezoeken een aantal malen per jaar een sanatorium buiten het stralingsgebied ter bevordering van hun gezondheid. Veel leerlingen hebben problemen met hun gezondheid: allerlei schildklieraandoeningen, concentratieproblemen, vermoeidheid enz. als gevolg de altijd aanwezige straling.

De kosten van het sanatoriumbezoek worden mede betaald uit het budget dat de scholen te besteden hebben. De keuze die de scholen moeten maken is een heel lastige: het geld uitgeven aan lesmateriaal of aan de gezondheid van de leerlingen. Dit laatste vindt men - terecht - zeer belangrijk en geeft dan vaak de doorslag.

De gezondheid van leerlingen staat ook bij Stichting Toekomst hoog in het vaandel. Zeker als je beseft dat de leerlingen van deze scholen wonen in het zogenaamde stralingsgebied van Tsjernobyl. Maar de keuzes die de scholen in Belarus maken, verklaren de armoedige situatie van de scholen ter plaatse in Belarus en het gebrek aan veel basale onderwijs(hulp)middelen.

Hier wil Stichting Toekomst niet werkeloos blijven toekijken.

1. Sportmateriaal t.b.v. scholen

Op de scholen is sport niet minder belangrijk dan het opdoen van kennis. Maar veel scholen moeten het helaas doen met zeer weinig of ondeugdelijk sportmateriaal.

Stichting Toekomst wil hierbij helpen en is daarom op zoek naar ballen (denk aan basket-, volley- en voetballen), tennisrackets, hockeysticks en andere sportmaterialen. Daarnaast zijn we ook op zoek naar sportkleding. Voor zowel de sportmaterialen als de kleding geldt dat deze gebruikt mogen zijn, maar ze dienen nog wel in (zeer) goede staat te verkeren.

2. Overige schoolmateriaal

Op alle scholen is een groot tekort aan papier, schriften, pennen, krijt en dergelijke basismaterialen. Stichting Toekomst wil ook hier helpen. Doe mee en steun ons (in natura of door een financiële bijdrage).

Kopieerapparatuur is op scholen al helemaal niet aanwezig. Stichting Toekomst bestudeert de mogelijkheden om hier wellicht hulp te verlenen.

Mogelijk nieuw project:

Stichting Toekomst onderzoekt de mogelijkheden om onderstaand project op te starten:

3. Gereedschap t.b.v. de School voor Beroepsonderwijs te Stohlin

Kennis is de motor voor de economie van een land. Het opleiden van vakkundig personeel is daarom één van de peilers waar Stichting Toekomst aan wil bijdragen.

De technische afdeling van de School voor Beroepsonderwijs te Stohlin staat te springen om goed gereedschap. Dit is beslist noodzakelijk om jonge mensen op te kunnen leiden voor vakmensen in de bouwwereld.

Dit project zal zo goed als zeker binnenkort worden uitgezet in Nederland, met als doel om hierdoor een impuls te kunnen geven aan docenten en leerlingen van deze school.

terug naar project: materiële ondersteuning