Voordracht voor de verkiezing KPA-MATRA Award!

COS Nederland en NCDO organiseren dit najaar regionale voorronden voor de verkiezing van het beste regionale ontwikkelingsproject. De winnaars van de voorronden maken kans op de MATRA/KPA Award 2006.
Stichting Toekomst is met één van haar projecten genomineerd voor deze MATRA/KPA Award 2006!

Enkele afkortingen verklaard:
COS is een regionaal kennis- en expertiseCentrum op het gebied van Ontwikkelingsvraagstukken en internationale Samenwerking.
NCDO: Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling.
MATRA/KPA staat voor Maatschappelijke transformatie en kleinschalige plaatselijke activiteiten in nieuwe buurstaten.

NCDO ondersteunt kleinschalige projecten in onze nieuwe buurlanden om de samenwerking op het gebied van thema’s als mensenrechten, onderwijs, gezondheidszorg en milieu te bevorderen. Eén van die nieuwe buurlanden is Wit-Rusland (Belarus), het land waar Stichting Toekomst werkt.
De MATRA/KPA Award 2006 wordt uitgereikt op het landelijke MATRA/KPA Symposium op 6 november a.s., dat door NCDO wordt georganiseerd.

Wat zijn MATRA-projecten?
Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevordert met het Matra-programma al sinds 1994 de opbouw van het maatschappelijk middenveld in de Midden- en Oost-Europese landen. Hierbij moet je denken aan wat ook wel de ‘civil society’ wordt genoemd, de derde ‘groep’ naast overheid en bedrijfsleven. Versterking van netwerken tussen Nederland en de doellanden (‘twinning’) geldt als het basisconcept van het programma. Stichting Toekomst is genomineerd door COS Nederland en NCDO in de voorrondes in de provincie Gelderland en daar mogen we best trotst op zijn, samen natuurlijk met onze doelgroep: de leerlingen in het zuiden van Belarus.

Kinderen in het computerlokaal.

Van 1 september tot 15 oktober kan via de website van het COS Gelderland gestemd worden. Eén van de projecten waarop u kunt stemmen betreft dus het geslaagde project “inrichting computerlokaal in School Nummer 2 te Stolin” (de COS-site heeft het trouwens steevast over ‘Soling’).

Op de website www.cosnederland.nl kun jij je keuze kenbaar maken, ga naar ‘Meer over de verkiezing’ en kies vervolgens ‘naar het COS in de provincie van uw keuze’, klik op de provincie Gelderland en stem op project 3, ‘Inrichting computerlokaal in Soling, Belarus’ van Stichting Toekomst jeugdopbouw Belarus. Bedankt!

De levering en installatie van computers voor School Nummer 2 was een groot succes!!! Hier kun je er meer over lezen.